Kesäkukkamyymälöiden värikäs sesonki on täydessä vauhdissa. Kesäkukkasesonki on vuoden merkittävin ja eniten suomalaisia liikuttava kukkasesonki. Suomalaiset ostavat vuosittain noin 35 miljoonaa kesäkukkaa. Kesäkukkia viljelee yli 400 puutarhaa joka puolella Suomea.
– Kesäkukkatarhat myyvät Suomessa kasvatettuja lähikukkia, myös sellaisia lajeja ja lajikkeita, joita ei tuoda ulkomailta ollenkaan. Tuotannon jakautuminen ympäri Suomen takaa lyhyet kuljetusmatkat ja miltei jokaisesta kunnasta löytyy oma kukkia myyvä puutarha, sanoo Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Niina Kangas.
Suosituin kesäkukka on ylivoimaisesti orvokki, jota viljellään yli 9 miljoonaa kasvia. Seuraavaksi suosituin on pelargoni yli neljällä miljoonalla kasvilla. Muita suosittuja ovat muun muassa petuniat, samettikukat, begoniat ja lobeliat. Joka vuosi entistä suositumpia ovat myös hyötykasvit, kuten mansikka-amppelit, tomaatintaimet ja erilaiset yrtit.
Sesongin alku myöhäisempi tänä vuonna
Kesäkukkatarhojen sesonki on lyhyt. Myymälät ovat auki keskimäärin pari kuukautta touko-kesäkuulla siihen saakka kunnes kukat myydään loppuun. Koronan myötä kasvaneen puutarhainnostuksen myötä puutarhoilla on tehty ennätysmyyntejä viime vuosina. Kylmä toukokuu on kuitenkin hidastanut tämän vuoden myynnin aloitusta.
– Sää on merkittävin tekijä kesäkukkien menekissä. Kun aurinkoiset kelit vihdoin saapuvat, myymälät ovat heti täynnä väkeä. Tänä vuonna kausi on alkanut hitaasti. Esimerkkejä viileistä toukokuista on kuitenkin menneisyydessä monia, ja niinäkin vuosina kasvihuoneet on myyty lopulta tyhjiksi, kun säät ovat lämmenneet. Positiivisia siis ollaan tänäkin vuonna, Kangas selvittää.
Käy kasvihuoneeseen – valtakunnallinen puutarhavierailupäivä 27.5.
Paikalliset puutarhat ympäri Suomen ovat täynnä elämyksiä lähellä kasvatettujen kukkien ja vihannesten muodossa. Kasvihuoneviljelijöiden toimialajärjestö Kauppapuutarhaliitto haluaa juhlia tätä sesonkia Käy kasvihuoneeseen -teemapäivällä 27.5., jolloin on oivallinen päivä vierailla paikallisessa puutarhamyymälässä. Tapahtuman tarkoituksena on tutustuttaa ihmisiä paikallisiin puutarhoihin ja näyttää, missä kukat ja vihannekset kasvavat. Tapahtumaa voi seurata sosiaalisesta mediasta tunnisteella #käykasvihuoneeseen
Tiedote on julkaistu ensimmäisen kerran Kauppapuutarhaliiton sivuilla. Kauppapuutarhaliitto ry ylläpitää Kauniisti ja Puhtaasti kotimainen -brändien sivustoja ja kanavia.